|
www.oczekiwanie.fora.pl Biblistyka, teologia, filozofia, kreacjonizm
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Adam Gołębiewski
plutonowy
Dołączył: 20 Mar 2009
Posty: 43
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Poland
|
Wysłany: Nie 17:08, 28 Lut 2010 Temat postu: |
|
|
oczekiwanie napisał: | (...) A jak widzisz fragment Gen 19. 24 - wjhwh himitir al sdm w al mrh gprit was mat jhwh mn hsmjm? Jak rozumiesz Jahwe od jahwe? |
W języku hebrajskim jest wiele powtórzeń. Czyli wyrażenie tej samej myśli poprzez inne słowa. W tym przypadku powtórzeniem jest, że ten cały sąd nad Sodomą i Gomorą i okolicznymi miastami pochodzi ewidentnie (niezaprzeczalnie) od JHWH.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
oczekiwanie
Administrator
Dołączył: 10 Mar 2009
Posty: 2642
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 6 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Nie 17:10, 28 Lut 2010 Temat postu: |
|
|
ichabod napisał: | Rozumiem, ze chodzi o ppewna zasade jezyka hebrajskiego. Podam przyklad.
1Sm 18:28 Br „Ale zobaczył też Saul i zrozumiał, że Jahwe był z Dawidem, a Mikal, córka Saula, kochała Dawida.”
Tyle Biblia Warszawsko-Praska. Literalne tlumaczenie, niezgodne z zasadami jezyka polskiego gdzie sugeruje sie, ze chodzi o dwoch Saulow. Biblia Gdanska jednak tlumaczy to tak:
1Sm 18:28 Bg „A widząc Saul, i bacząc, że Pan był z Dawidem, a iż Michol, córka jego, miłowała go,”
Ladnie i prosto.
Jahwe od Jahwe oznacza wiec "Jahwe od siebie" "sam Jahwe"....
Co jednak z moim pytaniem o 2 Mojz. 3? |
Wj 3 nie budzi u mnie jakis watpliwosci. Jednak prosze cie jeszcze raz abys napisal cos wiecej na temat Gen 19, 24. Wyrazenie (a raczej spojnik) at (lub et) - sorki, ale brakuje mi hebrajskiej czcionki to jest jednak wyraz, ktory sugeruje tlumaczenie "od" lub "z" (por. Gen 4, 1. Ja osobiscie dopuszczam tlumaczenie "Jahve od Jahve - jest ono dosc dziwaczne ale jednak zgodne z tekstem (jak mysle).
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
ichabod
sierzant
Dołączył: 28 Lut 2010
Posty: 65
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Farnham, UK
|
Wysłany: Nie 17:16, 28 Lut 2010 Temat postu: |
|
|
Cytat: | Wj 3 nie budzi u mnie jakis watpliwosci |
Co to znaczy? Widzisz tam jedna osobe?
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez ichabod dnia Nie 17:16, 28 Lut 2010, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
oczekiwanie
Administrator
Dołączył: 10 Mar 2009
Posty: 2642
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 6 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Nie 18:39, 28 Lut 2010 Temat postu: |
|
|
ichabod napisał: | Cytat: | Wj 3 nie budzi u mnie jakis watpliwosci |
Co to znaczy? Widzisz tam jedna osobe? |
Tak, widze tam jedna osobe. A ty?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
ichabod
sierzant
Dołączył: 28 Lut 2010
Posty: 65
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Farnham, UK
|
Wysłany: Pon 0:58, 01 Mar 2010 Temat postu: |
|
|
No to sie zgadzamy, bo ja tez
Nie jest to jednak jak chcieliby zwolennicy Trojcy, badz dyteisci Bog JHWH, czy preegzystujacy Syn Bozy, lecz aniol. Tekst Dziejow 7:35 nie pozostawia tu watpliwosci. Mojzesz zostal poslany przez Boga "za posrednictwem aniola, ktory mu sie ukazal". W tekscie Ex 3 aniola tego okresla sie jako JHWH, Elohim i aniol JHWH.
Warto zapoznac sie tu z zydowska zasada szalichatu, ktora wyjasnilem w jednym ze swoich artykulow na mojej stronie jeszua.pl
Nie moge jeszcze wrzucac linkow wiec tylko podam tytul: Szaliach - posłaniec Boży
Jesli tak sie rzecz ma z EX 3, to powstaje pewien precedens, ktory rzutuje na interpretacje innych fragmentow Pisma miedzy innymi wlasnie wspomnianych na poczatku watku Gen 22.
Jesli wiec o mnie chodzi, to widze w obu tekstach (Gen 22 jak i Ex 3) jedna osobe - aniola reprezentujacego Boga JHWH.
Wracajac do "Jahwe od Jahwe" jak wspomnialem to pewna "przypadlosc" jezyka hebrajskiego. Inne przyklady podobnego uzycia to Gen 4:23, 1 Krol 8:21, i 12:21....
Ponadto jak interpretacja widzaca tu dwoch Jahwe godzi to z tekstem z mojego podpisu.... Dewarim 6:4? (Jahwe JEDEN jest)?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
oczekiwanie
Administrator
Dołączył: 10 Mar 2009
Posty: 2642
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 6 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 17:10, 08 Mar 2010 Temat postu: |
|
|
ichabod napisał: | No to sie zgadzamy, bo ja tez
Nie jest to jednak jak chcieliby zwolennicy Trojcy, badz dyteisci Bog JHWH, czy preegzystujacy Syn Bozy, lecz aniol. Tekst Dziejow 7:35 nie pozostawia tu watpliwosci. Mojzesz zostal poslany przez Boga "za posrednictwem aniola, ktory mu sie ukazal". W tekscie Ex 3 aniola tego okresla sie jako JHWH, Elohim i aniol JHWH.
Warto zapoznac sie tu z zydowska zasada szalichatu, ktora wyjasnilem w jednym ze swoich artykulow na mojej stronie jeszua.pl
Nie moge jeszcze wrzucac linkow wiec tylko podam tytul: Szaliach - posłaniec Boży
Jesli tak sie rzecz ma z EX 3, to powstaje pewien precedens, ktory rzutuje na interpretacje innych fragmentow Pisma miedzy innymi wlasnie wspomnianych na poczatku watku Gen 22.
Jesli wiec o mnie chodzi, to widze w obu tekstach (Gen 22 jak i Ex 3) jedna osobe - aniola reprezentujacego Boga JHWH.
Wracajac do "Jahwe od Jahwe" jak wspomnialem to pewna "przypadlosc" jezyka hebrajskiego. Inne przyklady podobnego uzycia to Gen 4:23, 1 Krol 8:21, i 12:21....
Ponadto jak interpretacja widzaca tu dwoch Jahwe godzi to z tekstem z mojego podpisu.... Dewarim 6:4? (Jahwe JEDEN jest)? |
Odnosnie tekstow, ktore podales (Rdz i 1Krol) - nie widze tam jakos podobnej zasady gramatycznej jak w Rdz 19, 23. Moze czegos nie zauwazam. Czy moglbys to bardziej rozszerzyc?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
andrzej1951
Pulkownik
Dołączył: 10 Mar 2009
Posty: 1192
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 23 razy Ostrzeżeń: 1/5 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Pią 17:14, 12 Mar 2010 Temat postu: |
|
|
Panowie!
....Się zdecydujcie. JHWH to Jezus, czy nie?
a1951
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
oczekiwanie
Administrator
Dołączył: 10 Mar 2009
Posty: 2642
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 6 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Nie 8:44, 21 Mar 2010 Temat postu: |
|
|
andrzej1951 napisał: | Panowie!
....Się zdecydujcie. JHWH to Jezus, czy nie?
a1951 |
A ty Andrzeju jak uwazasz?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
andrzej1951
Pulkownik
Dołączył: 10 Mar 2009
Posty: 1192
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 23 razy Ostrzeżeń: 1/5 Skąd: Kraków
|
Wysłany: Nie 11:44, 21 Mar 2010 Temat postu: |
|
|
Ja uważam, że nie.
a1951
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
ismael
kadet
Dołączył: 02 Lut 2010
Posty: 13
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Nie 13:41, 21 Mar 2010 Temat postu: |
|
|
Witam wszystkich wyznawców Boga Jedynego.
Allah - po arabsku znaczy Bóg.
Ma On wiele pięknych imion jak Litościwy, Miłosierny, Sprawiedliwy, Życzliwy, Wyrozumiały, Odpuszczający, Łaskawy.
Muzułmanie uważają, że Allah to ten sam Bóg co Jahwe ( JHWH).
Koran uznaje Adama i Ewę, Abrahama, Noego, Ismaela, Marię, Jezusa.
Co do tej ostatniej postaci - to oczywiście - nie jako Boga.
Bo Bóg dla muzułmanów jest tylko jeden. Podobnie jak dla żydów.
Czy uważacie, że to dopiero chrześcijaństwo wprowadziło wielobóstwo w postaci triady, choć w jednej osobie?
ismael
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Jag
Pulkownik
Dołączył: 11 Mar 2009
Posty: 1482
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 9 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 8:20, 22 Mar 2010 Temat postu: |
|
|
Witaj, Ismaelu.
Jest wiele historycznych nieporozumien miedzy chrzescijanami a wyznawcami islamu - a przeciez potrzebujemy zrozumienia, nie konfliktu. Mam nadzieje, ze pozostaniesz z nami i pomozesz nam zrozumiec punkt widzenia islamu.
Osobiscie mysle, ze celem kosciola nie bylo wprowadzenie pojecia Trojcy, ktore nawet nie pojawia sie w Biblii chrzescijanskiej. Problemem bylo to, ze z jednej strony chciano trzymac sie monoteizmu, a z drugiej chciano przyznac Jezusowi szczegolny status, i pojecie trojcy wypracowano jako kompromisowe.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
ismael
kadet
Dołączył: 02 Lut 2010
Posty: 13
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 10:10, 22 Mar 2010 Temat postu: |
|
|
Najwiekszym grzechem w islamie jest zaprzeczenie jednobóstwa.
W islamie jest tylko Allah i ludzie. Nie ma żadnych świętych i ich kultu. Prorocy są, ale uważani są za " normalnych" ludzi. Nawet Mahomet ( po arabsku Muhammad ibn Abdallah) uważany jest za zwykłego człowieka.
W odróżnieniu od chrześcijaństwa, gdzie Boga przedstawia się jako OJCA, w islamie Bóg jest PANEM i NAUCZYCIELEM.
Dlatego też w islamie człowiek dla Boga jest sługą, a nie synem.
Mimo tego, muzułmanie ( nazwa pochodzi od arabskiego słowa MUSLIN, czyli poddający się Bogu) nie traktują żydów i chrześcijan jako "coś obcego". Są to dla nich tzw. ludy Księgi, wywodzący się z jednego pnia wiary.
ismael
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
ismael
kadet
Dołączył: 02 Lut 2010
Posty: 13
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 16:27, 22 Mar 2010 Temat postu: |
|
|
Jag!
Co do Bóstwa Jezusa, to zauważ, że nawet w Nowym Testamencie, apostoł Paweł w liscie do hebrajczyków, w 1, 2 i 3 rozdziale udowadnia Żydom, że Jezus był " wyższy" niż aniołowie i Mojżesz.
Gdyby uważał Jezusa za Boga - nie byłoby żadnej dyskusji, bo takowy temat był u Żydów poza dyskusją. Dla Pawła, wiernego syna faryzeizmu
( to wbrew pozorom nie ma znaczenia negatywnego) Bóg był tylko Jeden.
ismael
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
ismael
kadet
Dołączył: 02 Lut 2010
Posty: 13
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 16:40, 22 Mar 2010 Temat postu: |
|
|
Jag!
To prawda, przez prawie XIV w. pomiędzy muzułmanami a chrześcijanami nawarstwiło sie wiele ZŁA i innych nieporozumień.
Ale więcej nienawiści jest pomiędzy żydami, a muzułmanami.
Podzielony świat muzułmański boi się podzielonego świata chrześcijańskiego.
A wszystkie konflikty i wojny były, są i będą na podłożu politycznym i gospodarczym, a nie religijnym ( nawet wojny krzyżowe).
Religia jest tu tylko osłonką.
Bo o wiele "lepiej" walczy się w imię Boga niż o ropę.
Uważam też, że znane powiedzenie: nie każdy islamista jest terrorystą, ale każdy terrorysta islamistą - jest ze wszech miar fałszywe i krzywdzące dla muzułmanów.
Bo np. w Polsce prawie nikt nie wie co to dżihad.
I pokutują mity, które sprytnie nakręcają politycy i media.
ismael
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
oczekiwanie
Administrator
Dołączył: 10 Mar 2009
Posty: 2642
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 6 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 18:26, 22 Mar 2010 Temat postu: |
|
|
Ismael. Kilka pytan:
1. Jako chrzescijanin, jak postrzegasz rozwiazanie problemu grzechu proponowane przez islam?
2. Czy wg. ciebie Allah istnieje w czasie czy poza czasem?
3. Co to znaczy, ze Allah jest milosierny?
4. Jak interpretujesz dzihad?
Pozdrawiam
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|